FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/10/2018

En grannes buskage är inne över vår tomtgräns och jag får inte kontakt med honom - vad ska jag göra?

Hej vi har en fråga, vi har en granne som låter sin tomt växa igen hans buskage är nu inne över en meter på vår tomt i vårt grönsaksland kommer det upp hallonplantor och fläderbuskar och lite av varje ,har försökt prata med honom men det är stopp nu öppnar han inte ens dörren när jag ringer på det känns otrevligt att inte kunna lösa detta men det går ju inte att få kontakt med honom vad ska jag göra ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

För att skydda frågeställarens personuppgifter har denna fråga anonymiserats.

Hej och tack för din fråga!

Vad tråkigt att höra att ni har fått ett så stort problem med er granne. Det här är ett problem som inte är helt ovanligt och frågan om vad man kan göra när grannen inte vill kommunicera i en sån här situation dyker upp relativt ofta. Jag ska förklara vad som gäller enligt lag. Tyvärr är de juridiska lösningarna begränsade, men jag ska ge några råd om vad du kan göra fortsättningsvis.

I mitt svar kommer jag hänvisa till jordabalken (JB).

Det finns en princip om god grannsämja, men det är svårt att göra något konkret i det här fallet

Det finns inte mycket regler som handlar om relationen mellan grannar. Det finns en slags grundläggande lag som säger att när du, din granne och alla andra personer på något sätt använder sina tomter så måste ni visa omgivningen skälig hänsyn (JB 3 kap. 1 §). Det betyder i princip bara att det finns en grundläggande tanke om att man ska vara respektfull och försöka bidra till en god grannsämja.

Tyvärr finns det inte så mycket rättsliga lösningar om någon inte följer den här regeln. Det går att väcka talan i en domstol och begära att en granne som gör något i strid med den här regeln ska bli förpliktad att sluta med det störande beteendet. Möjligheterna att lyckas med det här är dock ganska begränsad. Skulle din granne göra sig skyldig till ett brott eller orsaka sån skada att ni kunde kräva skadestånd för det hade det funnits lite fler juridiska vägar att gå för att komma tillrätta med problemet. På din beskrivning låter det dock inte som om det skulle vara motiverat att polisanmäla eller väcka talan om skadestånd.

Det blir istället en fråga om din rätt att rensa bort växter som kommer från din grannes tomt.

Du får ta bort grenar och rötter som tränger in från grannens tomt på vissa villkor

Nu verkar det vara växtlighet av lite olika slag som dyker upp på din tomt. Är de så att plantor som ursprungligen kommit från din grannes tomt står fritt på din sida av tomtgränsen? De här växterna kan du ta bort själv när du vill.

Är det så att grenar eller rötter tränger in på din tomt från din grannes tomt? Då får du som utgångspunkt inte ta bort dem, eftersom de egentligen tillhör din granne. Det finns en särskild regel som ger dig tillåtelse att ta bort såna här rötter och grenar om du de orsakar en olägenhet för dig och om du har gett din granne tillfälle att själv ta bort dem först (JB 3 kap. 2 §).

Från din beskrivning låter det som att buskarna som kommer in på din tomt från grannens tomt faktiskt utgör en olägenhet. Det verkar ta upp en del yta och påverkar din möjlighet att sköta ditt grönsaksland fritt. Det låter också som om du redan har gett din granne en chans att åtgärda det här problemet själv. Det betyder att du får klippa ner sånt som sträcker sig in på din tomt från grannens tomt.

När du gör det måste du dock se till så att inte växterna tar skada. Klipper du till exempel bort grenar på en buske som står på din grannes tomt får du inte klippa dem så att busken dör. Då kan du bli både skadeståndsskyldig och ansvarig för ett brott.

Sammanfattning och råd

Det är ganska svårt att komma till rätta med problem som handlar om vad grannen väljer att göra på sin tomt. När det handlar om att grannen inte sköter sin trädgård ordentligt finns det inte så mycket juridiska verktyg, eftersom det sannolikt inte rör sig om varken brott eller skadeståndsskyldighet. Då blir det till att försöka kommunicera med grannen. I ditt fall verkar tyvärr inte det vara ett alternativ längre, men det finns inte några juridiska lösningar på det problemet.

Det du kan göra i praktiken är helt enkelt att rensa bort växtligheten som sprider sig över till din tomt. Står växterna på din tomt kan du ta bort dem utan hänsyn för grannen. Är det grenar och rötter som sträcker sig in på din tomt från grannens tomt kan du rensa bort dem om de innebär en olägenhet och din granne har fått en chans att ta bort dem själv först. I ditt fall verkar det röra sig om en olägenhet och du verkar redan ha bett grannen att göra något åt problemet, så du bör kunna rensa bort såna här grenar och rötter utan problem.

Jag skulle dock rekommendera att du först gör ett sista försök att uppmana grannen att åtgärda problemet själv. Är det omöjligt att prata med honom kan du lägga ett meddelande i hans brevlåda och meddela att du kommer rensa bort växter som tränger in på din tomt från hans tomt, om han inte gör något åt problemet själv inom en viss angiven tid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och beklagar att jag inte kan ge dig förslag på en lösning på lång sikt. Det finns inte så mycket regler om grannförhållanden och det betyder att såna här problem i slutänden måste lösas genom kommunikation och överenskommelser. Fungerar inte kommunikationen är de juridiska lösningarna tyvärr väldigt begränsade.

Har du en ytterligare fråga är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare