En fullmäktige kan inte redovisa för vad som hänt med huvudmannens tillgångar. Har huvudmannen rätt till skadestånd?

Hej, en vän till mig som suttit av ett straff gav sin pappa fullmakt att sköta hans ekonomi under fängelsetiden.

Han hade bil,båt mc och en stor summa pengar. Efter avtjänat sitt straff kan nu hans pappa INTE redovisa vart pengarna från försäljningen av fordonen samt pengarna på bankkontot tagit vägen. Han har avslutat alla abonnemang mm. Och såklart betalat dem i förtid. Resten av pengarna är spårlöst försvunna. Inga kvitton finns överhuvudtaget! Har hamnt hos KF pga att skadeståndet inte blivit betalt enligt ö k. Pappa säger att han bet. Men går det att spåra? Vad gör han nu? Stämmer sin pappa för förskingring? Eller hur ska han agera?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två aspekter av din fråga. Dels den civilrättsliga, som behandlar de avtals- och skadeståndsrättsliga relationerna mellan Pappan och Kompisen, dels den straffrättsliga, som behandlar Pappans eventuella straffansvar. De två är viktiga att hålla isär.

Har Kompisen rätt till skadestånd?

Den som agerar som fullmäktig (Pappan) åt någon är en s k syssloman, och har som sådan en plikt att vårda och sörja för huvudmannens (Kompisens) intressen. Om sysslomannen brister i det ansvaret, exempelvis genom att utnyttja sitt uppdrag för att gagna sig själv eller genom vårdslöshet skadar huvudmannen, kan han hållas skadeståndsrättsligt ansvarig. (18 kap. 3 § handelsbalken).

Det är uppenbart att Kompisen har lidit en skada. När han överlät åt Pappan att tillvarata hans ekonomiska intressen fanns ansenliga tillgångar på bank liksom vissa fordon. Idag saknas både tillgångarna och fordonen. Förlusten utgör skadan.

Även om Kompisen inte känner till orsaken till varför det saknas tillgångar – och därför inte heller kan bevisa att Pappan faktiskt brustit i sin omsorg – har han goda möjligheter att vinna framgång i domstol. Enligt den s k bevissäkringsprincipen har den part med bäst möjlighet att bevisa något också bevisbördan därför.

I ert fall är det ju uppenbart så, att Kompisen haft i princip obefintliga möjligheter att samla bevisning från fängelset, medan Pappan – som hela tiden haft kontroll över bankkontona och fordonen – har överlägsna möjligheter att nysta ut vad som hänt. Pappan har därför bevisbördan. Det räcker i så fall med att din kompis bevisar att han lidit skada (se stycket ovan) och påstår att det skett på grund av Pappans vårdslöshet. Pappan måste bevisa att han inte orsakat skadan genom vårdslöshet, något som är osannolikt att han lyckas med om han inte genom kvitton och transaktionshistorik kan visa var pengarna tagit vägen.

Kompisen kan alltså ansöka om stämning i domstol om att Pappan ska förpliktas utge ersättning för bankmedlen och fordonen.

Kan Pappan hållas straffrättsligt ansvarig?

Du skrev om att stämma Pappan för förskingring. Som jag förklarat ovanför ska Kompisen istället ansöka om stämning för skadestånd. Försinkning är ett brott och sådana ankommer i regel på åklagare att utreda och åtala.

Det är sannolikt att Pappan gjort sig skyldig till brottet trolöshet mot huvudman (10 kap. 5 § brottsbalken). Han har haft i uppdrag att sköta Kompisens ekonomiska angelägenheter, missbrukat förtroendet och därigenom åsamkat Kompisen skada. Straffskalan för brottet sträcker sig från böter till fängelse i två år.

Vad kan ni göra nu?

Jag rekommenderar att ni ansöker om stämning mot Pappan för att utfå ersättning för den skada han orsakat. Kompisen kan också överväga om han vill polisanmäla sin pappa för trolöshet mot huvudman.

Ni kan läsa mer om att skriva en stämningsansökan här. Önskar ni vidare juridisk rådgivning och hjälp i en eventuell skadeståndsprocess rekommenderar jag att ni anlitar en jurist. Du är hjärtligt välkommen att kontakta mig via Elias.Olsson@Lawline.se ifall ni vill komma i kontakt med någon av våra duktiga jurister eller om du har frågor kring mitt svar.

Bästa hälsningar,

Elias OlssonRådgivare