FrågaARBETSRÄTTRast 29/09/2018

Ej tvingande med rast efter 5 timmar

Jag har en liknande fråga som ställts innan om man kan gå hem tidigare istället för att ta rast.

Svaret var lite otydligt, att efter 5 timmar ska man ha schemalagd rast, men finns inget som säger att rasten inte kan läggas i slutet på dagen...? Dvs om man inte jobbar mer än 5 timmar förstår jag det som?

Jag jobbar som lokalvårdare. Säg att 7h är effektiv städtid. Kan jag köra på och städa i 7h och sen gå hem (för jag vill det) eller måste jag sätta mig ner i 30min för att inte bryta lagen?

Jag är införstådd i att man har rätt till rast efter 5h. Jag undrar om jag är påtvingad den rätten när det går över 5h?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ska försöka ge ett klarare svar än sist. Enligt lag har du som arbetstagare rätt att efter 5 timmars arbete få ta ut en rast, 15 § arbetstidslagen (ATL). Detta är den rätt du har, således är det inte tvingande då du och arbetsgivaren, genom ett kollektivavtal, kan komma överens om att förlägga rasten efter t.ex. 7 timmar istället, 3 § ATL. Det vill säga du kan arbete effektivt i 7 timmar och ta ut din rast efteråt och därmed gå hem eller göra som du önskar, såvida du och arbetsgivaren är ense om detta.

Observera dock att i vissa fall vill arbetsgivaren inte förlägga rasten i slutet på arbetspasset eftersom arbetsförmågan möjligtvis försämras eller att det överlag inte passar in i rutinerna för arbetet.

Jag hoppas att du fick ett klarare svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare