Ej signerat avtal

I samband med att en gemensam fritidsfastighet övertogs av två syskon utarbetades ett samägaravtal som kort tid efteråt visade sig orättvis och ohållbar. Avtalet skrevs inte under och min fråga är om avtalet kan anses gällande nu över 15 år senare.

Lawline svarar

Hej!

Om avtalet inte är underskrivet bör det inte vara gällande, varken tidigare eller nu, 15 år senare.

Om ni träffat en muntlig överenskommelse är den enligt avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) likställd med en skriftlig sådan vad gäller giltigheten, men det uppkommer troligtvis svårigheter med att bevisa exakt vad det muntliga avtalet i så fall reglerade.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare