Ej erhållen vara vid köp på internet

Hej! Jag har gjort en beställning på nätet, men varan var slut, men företaget betalar inte tillbaka mina pengar. De svarar inte heller på mail och det har gått 2 månader, jag har mailat dem ett flertal gånger (det finns inget telefonnummer man kan nå dem på, företaget heter Light in the box). Vad kan jag göra för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det finns lite olika sätt att gå till väga i den situation som du nu befinner sig, men det är självklart så att det inte är okej att ta betalt och sedan inte levera den varan som är beställd.

Det finns lagregler om detta i Konsumnetköplagen. Med stöd i 12 och 13 §§ kan man läsa att köparen antingen har rätt att häva köpet eller kräva att det fullgörs. Dock kan det bli svårt för dig som privatperson att gå vidare på den vägen då detta i en eventuell tvist kan behöva hjälp. Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932#R10

Det finns dock sätt att få sådan hjälp. Om du har gjort köpet med ett betalkort bör du kunna vända dig till den bank som har utfärdat kortet. Det kan vara så att de kan hjälpa dig att antingen se till att köpet fullföljs eller att du får tillbaka dina pengar.

Skulle det vara så att din lokala bank inte kan hjälpa dig i det aktuella fallet kan du även vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN). Mer om vilken hjälp de erbjuder kan du läsa om här: http://www.arn.se/

Jag hoppas svaret var till hjälp.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare