Egenmäktighet med barn?

Hej. Om två personer har ett barn tillsammans, och dom gjorde slut för 3 år sen, men har delad vårdnad på deras barn. Mamman försöker ta ifrån barnet från barnets pappa, kan man polisanmäla det när han inte fått ha deras barn på snart 2 månader? Och har mamman till barnet rätt att bestämma på pappans veckor om han får ha deras barn eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det brott som blir aktuellt att göra polisanmälan om är i så fall egenmäktighet med barn, 7 kap. 4 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K7P4S1). Eftersom personerna här har gemensam vårdnad ska, för att ett brott ska ha skett, den ena vårdnadshavaren obehörigen skilt barnet från den andra vårdnadshavaren eller att den ena vårdnadshavaren obehörigen bemäktigat sig barnet och därmed själv tagit sig rätt. Ett typexempel på när egenmäktighet med barn föreligger vid gemensam vårdnad är om den ena föräldern skiljer barnet från den andra föräldern genom att till exempel resa bort med barnet.

Det är oklart om egenmäktighet med barn föreligger i det här fallet. I det fall polis anser att brott inte har begåtts, då det möjligtvis ej uppfyller rekvisiten i det aktuella brottet, bör ni vända er till socialnämnden där ni bor för att få hjälp. Slutligen kan man även vända sig till tingsrätten för att få en dom på när barnet ska vistas hos vardera förälder.

Utgångspunkten i vårdnads-, boende- och umgängesfrågor rörande barn är alltid barnets bästa, 6 kap. 2 a § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1). Ett barn ska som huvudregel ha rätt till en god relation med båda föräldrarna. Det betyder alltså att barnet har rätt till att tillbringa tid med båda föräldrarna och en förälder kan inte själv besluta om att hålla undan barnet från den andra föräldern.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare