FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2019

Du behöver inte visa upp innehållet i din väska vid en hemgångskontroll

Är det lovligt/lagligt att göra hemgångskontroll om man går och handlar i butiken betalar sina varor packar ner dom i påsen, men vill inte ha kvittot för att därefter gå ut ur butiken genom entren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är lagligt.

Arbetsgivare har möjlighet att införa hemgångskontroller för sina anställda. Viktigt är att kontrollerna (1) utförs av legitimerad väktare, (2) är frivilliga, och (3) att arbetsgivaren informerar sina anställda om dem. Alltså har en väktare inte möjlighet att tvinga någon att öppna sin väska, och det kommer absolut inte på fråga att en väktare får kroppsvisitera någon. Sådana långtgående befogenheter har inte väktare. Vidare får inte kontrollerna vara kränkande eller diskriminerande. Det vill säga det är förbjudet att exempelvis endast kontrollera kvinnors väskor, medan männens väskor lämnas okontrollerade. En annan sak är att även om en anställd skulle vägra att exempelvis visa upp sin väska så är det inte en saklig grund för uppsägning. Arbetsdomstolen har nämligen meddelat en dom angående det. I fallet hade en anställd vägrat att visa upp sin väska, och blev därför uppsagd av arbetsgivaren. Domstolen tillerkände då den anställde skadestånd och utebliven lön. Med andra ord har man alla möjligheter att vägra visa upp sin väska.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare