Dröjsmål vid köp av vara enligt konsumentköplagen.

Hej,

Köpte en ny Volvo i slutet av Maj 2017 och fick preliminär leveransbesked v.43 (slutet av oktober). Under tiden har leveransen sjutits upp och jag krävde ersättning vilken jag fick dock underlägsn. Bilen skulle då levereras 29 november 2017 men cirka 20 timmar innan hämtningen får jag mejl av företaget att bilen har inte kommit till de och nya leveranstiden är 15 december. Jag krävde 15 % av köpeskilling och ersättningsbil. Bil kunde de ge men dock ej 15% vilket jag sa nej till.

Nu ville jag häva köpet och företaget säger ifrån sig med hot om att skadestånd ska betalas in med 7%. I avtalet framgår det att 4 veckor utöver den planerade vecka kan ges av mig köparen men trots att den tiden är passerad förra veckan och att jag ska vänta ytterligare 2/3 veckor kräver de skadestånd.

Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Eftersom volvon är beställd hos en bilhandlare så gäller därmed konsumentköplagen för dig. Det är ingen större skillnad om lagen gällt mellan privatpersoner i fall där varan är försenad men det är ändå viktigt att hålla sig till rätt lagrum.

Vid dröjsmål från säljaren att leverera en vara så får du häva köpet om det är av väsentlig betydelse för dig att bilen inte levererats (KköpL § 13 st.1). Det kan det anses vara om du står utan bil och därmed inte kan transportera dig själv. Ditt första leveransbesked var v. 43 och därefter kom ni överens om en förlängning av leveranstiden. Denna tid benämns som tilläggstid i lagen (KköpL § 13 st.2). Under tilläggstiden får säljaren häva avtalet om säljaren lämnar besked om att varan inte kommer kunna levereras inom den nya angivna leveranstiden. Lagen kräver därmed inte längre att det ska föreligga någon väsentlig betydelse.

Det spelar ingen roll vad ni kommit överens om i avtalet då konsumentköplagen gäller före bestämmelser i det avtalet. Ett avtalsvillkor som är till nackdel för dig, i jämförelse med lagens bestämmelse, är utan verkan (KköpL § 3).

Du kan därmed häva köpet och dessutom begära skadestånd på grund av dröjsmålet från näringsidkaren/bilförsäljaren om du lidit skada (KöpL § 14), det vill säga att det varit extra kostsamt för dig under den tiden bilen skulle ha varit levererad. Har de redan bistått eller ersatt dig så kan det räknas av på det skadestånd du själv yrkar att få. Ett krav för att du ska ha rätt till skadeståndet, är att säljaren och säljarens leverantör inte kunnat undvika eller på något vis kunnat förhindra förseningen. Detta blir såklart deras sak att bevisa.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare