FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/01/2022

Dröjsmål vid köp av bil

Hej, Jag beställde en företagsbil under september 2021. Enligt handlare skulle bilen levereras under nov 2021 men eftersom ingen bil kom då kontaktade jag handlaren om bilen som både muntligt och skriftligt sa att bilen skulle levereras under senast december 2021. Då bilen inte heller då dykt upp kontaktade jag handlaren igen som inte lämnade något svar alls tills jag kontaktade annan handlaren (nr 2) som hade samma bil med samma utrustning, leveransklar och till min förvåning till betydligt lägre pris.

Jag har nu kontaktat den gamla handlaren och berätta dessa för dem som plötsligt säger nu att din bil nu är klar och du kan hämta den. Jag vill nu hoppa av avtalet dels pga. leveransförsening samt att priset har varit orimligt högt för samma bil jämfört med den nya handlaren. De hänvisar till kontraktet och säger att på detta står (fintstillt) att bilen skulle levereras inom 4 månader, men jag har både muntligt och skriftligt mail från handlaren att den skulle levereras under december månad 2021. Den försening har stått oss dyrt och vi behövt hyra bil för vår verksamhet. Jag har dock skrivit till den gamla handlaren att om de sänker priset på bilen till samma nivå som den nya handlaren kan jag dock hämta bilen. Min fråga är:

1)- Kan jag begära detta dvs. att de ska sänka priset till samma nivå som den nya handlaren?

2)- Om dem inte går med på det kan jag hoppa av avtalet med tanke på att de inte kunnat leverera bilen på det datum de hade lovat mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Eftersom din fråga berör köp av lös egendom i egenskap av näringsidkare så är köplagen, härefter förkortad som KöpL, tillämplig (1 § KöpL).

Dröjsmål?

Om en viss tid har avtalats angående när en vara ska levereras så är det vad som gäller. Eftersom köpeavtal inte är något formalavtal (dvs omfattas det inte av några formkrav) så gäller muntliga avtal och ändringar liksom skriftliga. Om bilhandlaren har sagt att bilen ska levereras i november är det således det som gäller. I sammanhanget är det också bra att du har detta bekräftat skriftligen, eftersom det annars kan vara svårt att bevisa muntliga avtal när det finns ett avtal som skriftligen reglerar samma sak (med andra ord en skriftlig, tidigare upplaga).

Eftersom bilen inte är levererad inom den tid som har avtalats, det vill säga inom november månad, så anses säljaren vara i dröjsmål. Dröjsmålet ger dig rätt att kräva fullgörelse eller att häva köpet samt att kräva skadestånd (22 § KöpL). I ditt fall verkar du vilja häva köpet, eftersom det innebär att vardera parten inte längre behöver fullgöra sina förpliktelser gentemot den andre (64 § KöpL). För att man som köpare ska ha rätt att häva köpet på grund av säljarens dröjsmål krävs det att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta (25 § KöpL). Att dröjsmålet ska vara av väsentlig betydelse prövas utifrån den individuella situationen, även om viss hänsyn tas till hur en köpare "i allmänhet" hade bedömt situationen. Av bestämmelsen framgår inte vid vilken tidpunkt säljarens insikt ska ha förelegat för att tillmätas relevans, men i allmänhet anses den relevanta tidpunkten vara vid avtalets ingående. Det finns möjlighet att argumentera för att en och en halv månads dröjsmål är att betrakta som väsentligt, eftersom detta är något som kan förhindra företagets planerade arbete och därmed skapa problem.

En annan möjlighet som finns i din situation är att betrakta det som att du har gett näringsidkaren en bestämd tilläggstid för leverans, närmare bestämt tills utgången av december månad. Eftersom bilen inte levererades inom denna tid så ger det dig rätt att häva köpet (25 § andra stycket KöpL). När man har gett säljaren en sådan tilläggstid och säljaren inte presterar inom denna tid så behöver man inte bevisa dröjsmålets väsentlighet. Med andra ord behöver du då inte överhuvudtaget styrka att dröjsmålet har varit av väsentlig betydelse för dig, eller att säljaren borde ha insett detta. Att prestation inte har skett inom utsatt tid är tillräckligt.

Skadestånd

Så länge som dröjsmålet inte beror på något helt utanför säljarens kontroll så har du dessutom rätt att kräva skadestånd (27 § KöpL). Det är säljaren som måste bevisa att dröjsmålet har berott på något utanför hans/hennes kontroll och i regel är det få situationer som en säljare anses inte kunna styra över. Är det fråga om någonting inom säljarens egen organisation anses denne kunna påverka det genom till exempel styrning, övervakning, planering och organisation. Du har med andra ord rätt att kräva ersättning för kostnader för hyrbil etc. under den tid som dröjsmålet har varit.

Reklamation

För att överhuvudtaget ha rätt att göra påföljder gällande måste du meddela säljaren om dina krav så snart som möjligt (29 § KöpL).

Sammanfattning och råd

Du kan inte kräva att säljaren ska gå med på att sänka priset, eftersom prisavdrag inte är en möjlig påföljd vid dröjsmål. Däremot finns det inget som hindrar att du försöker nå en frivillig överenskommelse med säljaren om att sänka priset. Vad du istället köprättsligt har rätt att kräva är skadestånd för att täcka de extra kostnader som du har haft under dröjsmålet (för till exempel hyrbil). Därtill finns det en möjlighet att häva köpet. Mitt råd till dig är därför att du så fort som möjligt vänder dig till säljaren för att framställa dina krav.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare