Dröjsmål och ångerrätt

2020-01-31 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej jag har beställt ett halsband från en hemsida och det vart jätte försenat och jag vart lovad en kompensation. Men efter fortsatt försening kom det aldrig och jag har varit i kontakt med dem ett flertal tillfällen men dom undviker bara min fråga. Sen för någon dag sen skrev dom att min beställning var försvunnen och att dom kunde göra en ny eller avbryta ordern och jag sa snälla kan ni bara avbryta min order och skicka min kompensation. Men så idag fick jag ett mail om att min order är skickad och vist borde inte jag behöva betala då, eftersom jag tydligt sa att jag inte ville ha ett nytt halsbnd. Och eftersom jag är lovad en kompensation så borde jag väll få den?
SVAR

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

Hävning av köpet på grund av säljarens dröjsmål

Eftersom det föreligger dröjsmål på säljarens sida så får du häva köpet och kräva skadestånd (9 jämte 10 § KKöpL). För att kunna häva köpet måste säljarens dröjsmål varit av stor betydelse för dig eller om du före avtalet meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en vidd dag är avgörande för att du ska ingå avtalet (13 § första stycket KKöpL). Om halsbandet är specialtillverkat för dig så krävs det dessutom att säljaren förstod att det är av stor betydelse för dig att halsbandet levereras i tid för att du ska kunna häva köpet. Eftersom det inte framgår av dina lämnade uppgifter kan jag inte avgöra av köpet varit av sådant stor betydelse för dig, vilket krävs för att du ska anses ha rätt till att häva köpet.

Vidare kan du kräva ersättning för den skada som du lidit på grund av säljarens dröjsmål. Rätten till ersättningen försvinner om säljaren kan visa att dröjsmålet berott på ett hinder som legat utanför hans kontroll och är sådant som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet. Inte heller var det möjligt för honom att undvika eller övervinna följderna. Under förutsättningen att dröjsmålet berodde på säljaren och inte sådant hinder som beskrivits ovan så har du rätt att få skadestånd för alla skador som uppstått på grund av säljarens dröjsmål (32 § KKöpL).

Ångerrätten

Om det inte går att bevisa att dröjsmålet har varit av sådant stor betydelse för dig att du anses ha rätt att häva köpet kan du i andra hand nyttja din ångerrätt. Eftersom du har beställt varan på nätet så gäller även den s.k. distansavtalslagen (1:1 jämte 2:1 Distansavtalslagen). Du som konsument har rätt att frånträda avtalet, s.k. ångerrätt. Du kan nyttja din ångerrätt genom att lämna ett meddelande om att du vill ångra köpet till säljaren (2:10 Distansavtalslagen). Ångerfristen, d.v.s. den tid du har på dig att ångra köpet, börjar att löpa dagen efter du tagit emot varan och varar under 14 dagar (2:12 Distansavtalslagen). Du har alltså 14 dagar på dig att ångra köpet, räknad från den dagen du tog emot varan.

Sammanfattningsvis har du rätt att häva köpet om dröjsmålet varit av stor betydelse för dig, det kan exempelvis vara att du behövde halsbandet före ett visst datum och kommer inte ha någon användning av halsbandet. Om halsbandet är specialtillverkat krävs det att säljaren haft insikt om detta för att du ska anses ha rätt att häva köpet. Om det av någon anledning inte går att häva köpet kan du som nästa steg nyttja din ångerrätt. Ångerfristen varar under 14 dagar från den dagen du tar emot varan.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi Tran
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (971)
2020-04-01 Vad ska man göra när en bil man har köpt visar sig vara felaktig?
2020-03-31 Kan en butik erbjuda prisgaranti på enbart vissa produkter?
2020-03-31 Vad gäller när katten jag köpte visade sig var sjuk?
2020-03-31 Är mögel i köpt bil ett fel som grundar ansvar enligt konsumentköplagen?

Alla besvarade frågor (78663)