FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/12/2022

Dröjsmål med köparens betalning

Hej! Jag och min fru tillverkar armband som en icke vinstdrivande hobby. Säljer dessa på vår sida på Facebook för att få tillbaka en del av materialkostnaden. Har ni en "kund" privatperson som efter överenskommelse via Messenger skulle betala med banköverföring och vi brukar vänta med att skicka innan pengarna sitter på kontot. Men vi hade några andra paket att skicka, så det följde med det också. Nu får vi inte betalt, men gott om ursäkter till att det inte blivit betalt. Tex. Skrev fel konto nr, Legat på sjukhus, det är draget från mitt konto. M.m Kan jag göra en anmälan om bedrägeri eller är det nått man ska ta med kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att anmäla till polisen eller vända er till kronofogden är processer som är svåra att stoppa när de väl påbörjas och kan även ta längre tid. Det enklaste i ert fall är att påminna köparen om dennes rättsliga skyldigheter. I ert fall har ni som privatpersoner sålt något till en annan privatperson och då blir det en fråga om Köplagen (1990:931), KöpL.

Betalningstidpunkt

49 § KöpL handlar om köparens skyldigheter angående betalningen och dess tidpunkt. Följer tidpunkten för betalning inte av avtalet, ska köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förren varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.

Er vanliga avtalade tidpunkt för betalning är innan varan skickas, men i detta fallet per ert handlande skickade ni varan först och väntade er betalning sen. Det kan då sägas att köparen ska betala när ni kräver det, vilket ni har gjort. Köparen är även skyldig att betala eftersom varan kommit honom till handa. Följden av detta blir ett avtalsbrott från köparens sida.

Påföljder vid köparens avtalsbrott

Enligt 51 § om påföljder vid köparens avtalsbrott får säljaren enligt 52-59 §§ kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt kräva skadestånd om köparen inte betalar i rätt tid och det inte beror på säljaren eller något förhållande på dennes sida.

Enligt 52-53 §§ kan ni som säljare välja att hålla fast vid köpet och kräva betalning eller annan fullgörelse. Enligt 54 § kan ni som säljare även välja att häva avtalet på grund av dröjsmål med betalningen, om dröjsmålet utgör ett väsentligt avtalsbrott. Väljer ni att häva köpet måste köparen returnera varan.

Enligt 57 § kan ni även, utöver krav på fullgörelse eller hävning, kräva skadestånd för den skadan ni lider genom köparens dröjsmål med betalningen om inte köparen kan visa på att dröjsmålet beror på hinder utom dennes kontroll.

Skadeståndets omfattning

Enligt 67 § KöpL omfattar skadestånd på grund av avtalsbrott ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet.

Sammanfattning

Att påpeka köparens dröjsmål med betalningen och konsekvenserna som kan komma därav (det jag nämnt i texten) är oftast det enklaste sättet att lösa situationer som ni funnit er i. Skulle köparen fortfarande inte betala kan ni då rikta ersättningstalan gentemot denne eller kontakta kronofogden för att driva in en skuld alternativt anmäla till polisen. Men mycket av detta hänger på värdet av den uteblivna betalningen. Att driva en ersättningstalan i tingsrätten kostar pengar, även att kontakta kronofogden för sådana här ärenden kostar.

Mitt råd till er är att ni riktar krav på betalning och annan fullgörelse gentemot köparen, enligt 52-53 §§ KöpL, och förklarar att ni kommer häva köpet enligt 54 § eller till och med rikta skadestånd enligt 57 § om köparen inte medverkar till köpet, allt inom er rätt att göra.

Jag hoppas att ni finner mitt svar tillfredställande. Önskar ni ytterliggare kontakt och rådgivning med oss här på Lawline kan ni få det genom att klicka på länken här.

Tack!

Alexander MårtenssonRådgivare