Dröjsmål av köp
Hej! Jag köpte en kursbok för cirka två veckor sedan av en privatperson. Vi kom överens om att jag skulle swisha summan direkt då hon skulle skicka boken påväg till jobbet. Jag frågade även senare samma dag om hon hade skickat boken, vilket hon skriftligt har svarat att hon har. Nu har det gått nästan två veckor sedan boken skickades och jag har ännu inte mottagit någon bok. När jag försöker gå in på hennes Facebook-profil kan jag inte längre se den och jag kan heller inte svara på vår konversation på Facebook-messenger. Jag provade att söka upp hennes nummer och har hittat det, så jag ska prova att kontakta henne därigenom. Då jag misstänker att det kan vara något lurigt med det här undrar jag bara vad jag som privatperson kan ha för rättigheter gällande det här? (Köplagen). Kan jag få pengarna tillbaka? Jag har skriftligt bevis via vår Facebook-konversation på att hon har medgett att hon har skickat boken samt bevis på min Swish-betalning.
Tacksam för svar!
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till oss!
Dröjsmål föreligger
Jag tolkar dig som att du redan betalat summan genom Swish.
Du har givetvis skydd genom köplagen (1990:931). I ditt fall föreligger ett dröjsmål, eftersom leverans av den avtalade varan inte har skett inom den avtalade tiden (som får antas vara inom några dagar av överenskommelsen). Vid dröjsmål får du som köpare möjlighet att åtgärda dröjsmålet på något sätt, se 22 §. Du kan först och främst kräva att hon fullgör sin förpliktelse, dvs. att hon ska leverera boken, 23 §.
Dock verkar det som att du har försökt kontakta henne men att hon har ignorerat dig. Nästa steg för dig är att du kan ge säljaren en tilläggstid, så att hon får extra tid att leverera boken. Om leverans fortfarande inte sker efter denna tid kan du häva köpet, vilket innebär att du kan få pengarna tillbaka. Det är också möjligt att du kan häva köpet redan innan du ger en tilläggstid, ifall avtalsbrottet var av väsenlig betydelse och säljaren insåg detta (kan vara fallet eftersom du behöver kurslitteraturen vid början av kursen), 25 §.
Problem med postombudet
I situationen att hon talar sanning om att hon har lämnat in boken till exempelvis ett postombud gäller dock att säljaren inte längre ansvarar för leveransen, se 7 §. Englit 13 § går risken för varan över till dig som köpare när varan överlämnats enligt 7 §. Att risken övergår innebär att köparen står för alla kostnader gällande varan. Det kan vara kostnader för förvaring, vård, förstörelse, försämring av kvalitet och liknande. I det fallet kan det vara möjligt att kräva ersättning från postombudet istället, om det är så att de har slarvat bort den.
Det kan vara bedrägeri
Det låter dock som att hon från början inte tänkte leverera boken. Det krävs givetvis mer bevis avseende detta antagande, men hon kan i värsta fall vara ansvarig för bedrägeribrott enligt brottsbalkens (1962:700) 9 kap. 1 § anger att den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde, döms till bedrägeri. Om brottet anses som ringa, ska denne istället dömas till ringa bedrägeri (som får vara aktuellt i ditt fall). Hennes vilseledande skulle i så fall bestå av att hon gav dig intrycket att du skulle få en bok levererad till dig, och detta har inneburit vinning för henne och skada för dig.
Jag skulle rekommendera att försöka kontakta henne ytterligare för leveransen av boken. Om hon inte medverkar kan det i värsta fall tyda på (ringa) bedrägeri, vilket innebär att polisen kan involveras. Det är som du ser ett antal olika alternativ som kan inträda beroende på omständigheterna. Hör gärna av dig i kommentarfältet nedan med mer detaljerade omständigheter om du vill ha mer specifika rekommendationer. Lycka till!