FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/07/2014

Driva process i domstol på egen hand

Hej!

Jag vill begära två årslöner i skadestånd för en felaktig uppsägning. Facket vill inte driva det så långt. Hur gör man sådant på "egen hand" ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

För att driva en process i domstol krävs att man väcker talan eller som det kallas i vardagligt tal "stämmer" någon. Detta görs genom att man ansöker om stämning enligt 42:1 Rättegångsbalken. Stämningen ska innehålla en rad information som stipuleras i 42:2 Rättegångsbalken. Utöver det är det svårt att ge någon generell information angående hur formuleringar bör se ut eller vad som bör tas med. Detta är något som kräver en djupare analys av sakomständigheterna och jag rekommenderar att du åtminstone har stöd av någon med juridisk erfarenhet vid utformningen av din stämningsansökan. Om du vill ha hjälp med detta så kan du kontakta mig på mejl, robert.lindstrom@lawline.se

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare