Driva in skuld på 1500 sek

Hej! Jag har lånat ut 1500 kr till en person som säger att han ska betala tillbaka pengarna, har även angett datum för detta i sms, men har fortfarande inte betalat tillbaka något. Nu har jag tröttnat och vill ha tillbaka mina pengar. Hur gör jag? Gäller sms som bevis?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom ni har kommit överens om ett datum när pengarna skall betalas tillbaka, och datumet har passerat, innebär det att förfallodagen för att betala skulden har passerat.

Du kan kontakta kronofogden och begära betalningsföreläggande. Om personen bestrider det, måste det gå via tingsrätten innan det kan verkställas av kronofogden. Du har då möjlighet till så kallat förenklat tvistemål där det är tänkt att ingen av parterna skall använda advokat.

I svensk processrätt gäller principen om fri bevisföring som innebär att allting kan fungera som bevis. Det finns inget som hindrar att man använder ett SMS som bevis. Sammanhörande är också principen om fri bevisvärdering, som innebär att det inte finns några regler för hur bevis skall bedömas; det lämnas till domstolen att tillämpa sitt omdöme.

Thomas HefnerRådgivare