FrågaAVTALSRÄTTGåva27/08/2017

Dras pengarna jag vill ge min dotter i gåva från hennes mans skuld eller är det hennes pengar som ingen får röra?

Min mamma har just gått bort och lämnade efter sig lite pengar. Vill nu ge bort lite pengar till mina 3 döttrar. Det är bara det att min äldsta har precis gift sig med en man som har skuld hos kronofogden sedan innan de träffades. Dras gåvan hon får av på hans skuld eller är det HENNES pengar som ingen får röra? // En undrande mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din dotters pengar är hennes egna och hon kan inte tvingas betala hennes mans skuld
Som huvudregel gäller att makar inte har ansvar för varandras skulder, utan ansvarar själva för deras respektive egendom och skulder. (Äktenskapsbalken (ÄktB) 1 kap. 3 §) Skulle din dotters man inte klara av att betala sin skuld kan en utmätning av deras gemensamma egendom bli aktuell, men inte ens i detta fall kan det krävas att din dotter använder sina pengar för att betala skulden då pengar på dotters privata konto är hennes egna. (Utsökningsbalken 4 kap. 19 §) Din dotter kan naturligtvis frivilligt betala hennes mans skuld om hon vill.

Du kan ge pengarna med villkor om att de är hennes enskilda egendom
Endast vid en skilsmässa kan din dotter tvingas använda pengarna för att betala skulder som hennes man har, eftersom att de trots att de är hennes egna är s.k. giftorättsgods och ska ingå i bodelning. Vill du skydda din dotter i en sådan situation kan du skriva ett gåvobrev där det framgår som villkor att pengarna ska vara hennes enskilda egendom. I så fall ska de inte ingå i en eventuell bodelning mellan makarna. (ÄktB 7 kap. 2 § andra punkten)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare