Dra tillbaka anmälan om misshandel samt eventuell påverkan för framtida anmälningar om misshandel

Hej!

Jag har anmält min föredetta pojkvän och pappan till min son för misshandel. Jag har nu väldigt dåligt samvete och folk i min omgivning tycker att det är onödigt för mig att anmäla honom trots allt är sant och det har skett både fysisk och psykisk misshandel i nästan 2 och ett halvt år.

Min fråga är om jag kan ta tillbaka min anmälan ? (det har inte väckts åtal ännu). Och om han misshandlar mig igen vid ett senare tillfälle kan jag anmäla då igen utan att jag verkar otrovärdig eftersom jag tog tillbaka denna anmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom brottet ”misshandel” faller under ett så kallat allmänt åtal så kan du som är målsägande, alltså brottsoffret i fallet, inte dra tillbaka din anmälan. För brott inom allmänt åtal så har polis och åklagare en skyldighet att utreda brotten som anmälts till dem. Om det skall gå vidare till åtal beror på åklagaren, hen skall bedöma om det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal eller inte. Om du som anmält misshandeln inte vill ta ärendet vidare och därför inte vill samarbeta kan det bli svårt för åklagare och polis att samla ihop tillräckligt med bevis.

Du kan och ska alltid anmäla ett brott. Bara för att du tidigare dragit tillbaka en anmälan så skall du inte känna att det ska hindra dig. Att du tidigare anmält och sedan ångrat dig skall inte heller påverka din trovärdighet. Eftersom ditt ex är en tidigare närstående så kan upprepade fall av misshandel leda till grov fridskränkning, eventuell grov kvinnofridskränkning om ni tidigare var sambos eller gifta. Att du tidigare anmält honom kan då vara något som påvisar att misshandeln varit upprepande.

Om brotten ditt ex begått är sanna men du känner dig obekväm med att fullgöra din anmälan så skall du veta att det finns hjälp för brottsoffer. Det finns organisationer och myndigheter som kan hjälpa dig och stötta dig under en utredning. Går du in på brottsoffermyndighetens hemsida så kan du hitta till de som finns i din ort. Leder din anmälan till att en förundersökning inleds kan du ha rätt till ett målsägandebiträde eftersom brottet har begåtts av någon du har en relation till. Målsägandebiträdet kan föra din talan under rättegången och vara ett juridiskt såväl som ett mentalt stöd.

Jag hoppas detta varit till hjälp och att det löser sig för dig!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare