FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/04/2021

Dömd för rattfylla, vad händer nu?

Hej jag blev dömd för rattfylla , blåste positivt men gick inget värde så dem tog blodprov på log och jag hade 0,42 promille och blev med dömd för grov vårdslöshet i trafiken med en bil efter att jag råkade krocka med ett lyktstolpe , det var grönt ljus och jag körde 30 kmh. Vad kommer hända ? Är ostraffad helt fick papper idag att förundersökningen är avslutad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda mig av rättegångsbalken när jag besvarar din fråga. Rättegångsbalken kommer härefter att benämnas som "RB".

Om jag har förstått det rätt så har du alltså redan blivit dömd för brottet. Dvs. att det redan har skett en rättegång eller att du skrivit på ett strafföreläggande. I de fall du blivit kallad till rättegång ska du "rätta dig" efter den påföljd som domstolen har dömt ut. Ett strafföreläggande däremot innebär att en åklagare beslutar att en rättegång inte ska ske. Istället ska den som begått brotten betala en viss summa pengar (48 kap. 4 § 1 st RB). För detta krävs att böter eller villkorlig dom skulle bli aktuell vid eventuell rättegång. Har du alltså skrivit på ett strafföreläggande ska du betala en böter. Ett strafföreläggande kan vidare även förenas med en villkorlig dom (48 kap. 4 § 2 st RB).

Vad som kommer att hända härefter är alltså att domen ska verkställas. Vad detta innebär är svårt för mig att svara på då jag inte vet vad domstolen har dömt ut, dvs. vad domen har blivit eller om åklagaren har beslutat om strafföreläggande. Jag hoppas detta besvarade din fråga! Om jag har missuppfattat frågan och du inte har blivit dömd än får du gärna höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare