Dömas på indicier?

Brottsfall gällande besvärande indicier.

Hur kan det vara möjligt att bli dömd endast av utsagor från åklagare?

Fallet jag pratar om saknar helt teknisk bevisning mot personen som är misstänkt och därmed inte alls är ställt bortom rimligt tvivel att personen är skyldig.

Vidare kan nämnas att brottsmålet bygger enbart på indicier och alternativ gärningsman har ej utretts , då det trots allt hela tiden har funnits sådan.

Hur kan detta vara möjligt?

Var är rättsäkerheten?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Bevisprövningen är ju i stort sett helt fri i svensk rätt; vad som helst får alltså användas som bevis, och bevisvärdet är inte reglerat i lag. Tanken bakom detta är naturligtvis att överlåta åt domarna att bedöma utifrån det enskilda fallet till exempel om det är ställt utom rimligt tvivel att brott har begåtts.

Om något har bevisats beror naturligtvis mycket på om alternativa förklaringar är rimliga (därav uttrycket "utom rimligt tvivel"). Om det inte finns några klara "tekniska bevis" mot en person rör det sig ofta om att domstolen helt enkelt har funnit att ingen annan förklaring är möjlig. Ett exempel kunde vara att det bevisas att en person har mördats, på samma gång som man vet att en annan person (som nu är åtalad) befann sig i huset vid tidpunkten och det inte alls framstår som rimligt att någon annan varit där under tiden. Kanske kan man också finna ett motiv. I ett sådant fall kan man ju tala om att personen döms på indicier.

Om det verkligen är så att det finns en rimlig förklaring med någon annan som gärningsman utan att det har funnits någon mer konkret bevisning mot den dömde, låter det däremot inte särskilt övertygande att den dömde är skyldig. Om domstolen i sådana fall dömer en person, är egentligen inte beviskravet uppfyllt, och i så fall bör man överväga att överklaga domen. Att den andra förklaringen - och den andra personen - har hoppats över under förundersökningen och att den personen inte har utretts skall självklart inte drabba den som har åtalats.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Det är bara att återkomma om du undrar något mer.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare