FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/10/2021

Dolda fel i bostadsrätt

Jag har köpt en bostadsrätt och fick tillträde i början av oktober. Första gången jag använde tvättmaskinen fungerade den bra till en början. Efter cirka en halvtimme började dock displayen att blinka och maskinen stannade. Felet var att det under processen hade börjat droppa vatten från avstängningskranen, vilket sedan runnit in bakom displayen. Då det inte droppade före start av maskinen anser jag att det inte är ett fel jag rimligtvis kan förväntas ha upptäckt inom ramarna för min undersökningsplikt.

Jag kontaktade säljaren för att se om vi kunde reda ut det tillsammans, men hon menade att hon inte har något ansvar då tvättmaskinen fungerade felfritt när hon bodde där. Så vem kan förmodas ha rätt, och är det värt att gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det lagrum som tillämpas på bostadsrätter är Köplagen (1990:931) [KöpL].

Som huvudregel anses det föreligga fel på en vara om varan i fråga avviker från avtalet utifrån kvalitet eller andra egenskaper. Tvättmaskinen i detta fall ska därför fungera enligt avtal. Om inget har avtalat angående tvättmaskinen, ska denna anses vara felaktig om den avviker från vad som som köpare med fog kunnat förutse (17 § KöpL). Vi kan därmed konstatera att tvättmaskinen är felaktig i lagens mening. Vidare kan tvättmaskinen anses vara felaktig om den inte överensstämmer med vad säljaren har annonserat om vid marknadsföring av lägenheten och dess vitvaror (18 § KöpL). Här framgår det att säljaren påstår att maskinen har varit felfritt innan men eftersom så inte är fallet, kan vi återigen konstatera att varan i fråga är felaktig.

Din undersökningsplikt som köparen sträcker sig endast till de fel som du kan förutsättas ha känt till vid köpet, eller fel som du kan ha upptäckt vid en undersökning (20 § KöpL). Som det framgår ovan, är felet av dold karaktär, vilket innebär att felet är inte synlig vid en undersökning utan märks av senare vid användning. Därmed är felet med tvättmaskinen av karaktären dolda fel vilket innebär att du kan åberopa fel på varan oavsett din undersökningsplikt.

Slutligen, är det säljaren som bär ansvaret för fel som har uppstått innan du har fått lägenheten i din besittning (21 § KöpL). Det spelar ingen roll om felet visar sig efter att du har fått lägenheten i din besittning, så länge felet har uppstått innan övergången av ägare. Frågan som uppstår blir därmed huruvida detta fel var ursprungligen eller om det har uppstått under de halvtimmen som maskinen har varit igång. Vattenläckaget kan ha skett i samband med att du startade maskinen men det är även rimligt att utgå ifrån att det har hänt innan övergång av ägare. Säljaren bär endast ansvar om tvättmaskinen har varit felaktig innan köpets fullbordan.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare