FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/06/2013

Diskriminering p.g.a. graviditet

Jag har jobbat som vikarie i 1.5 år på samma arbetsgivare som ersättning till en tjej som är på mammaledig. Nu blev jag gravid och ska bli mammaledig precis den månaden den tjejen kommer tillbaka på tjänst. Dvs att min vikarieanställning löper ut den månaden. Jag frågade chefen om jag inte har blivit gravid skulle de tänka sig att förlänga min anställning trots att tjejen är tillbaka? och de sagt 'JA' och dem behöver verkligen en personal för den tjänsten jag jobbar med nu. MEN nu är jag gravid så dem vill inte göra det längre eftersom jag ska bli borta för länge (mammaledig) och dem ska anställa nån annan istället. Jag vet inte om jag har nån rättigheter alls, det är mitt första jobb i sverige och känner inte till lagen. Men det känns som om jag har blivit discriminerad på grund av graviditet. Helt plötsligt ska jag bli arbetslös bara för att jag är gravid annars får jag behålla jobbet. Vad ska jag göra? Jag ska ha möte med dem nästa vecka och jag vill gärna ha nån åsikt. Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din arbetsgivare har som huvudregel rätt att inte erbjuda dig en nyanställning när ditt vikariat gått ut. Om beslutet är direkt kopplat till din graviditet så är det dock fråga om könsdiskriminering, vilket är förbjudet både i svensk rätt och EU-rätt.

Dessutom har du jobbat på samma arbetsplats i mer än 12 månader de senaste tre åren. Detta innebär att när ditt vikariat har tagit slut och arbetsgivaren ska tillsätta tjänsten på nytt så har du rätt till återanställning. Detta framgår av lagen om anställningsskydd.

Jag rekommenderar att du upplyser din arbetsgivare om att beslutet strider mot diskrimineringslagen 2 kap. 1 §, vilken du kan hitta https://lagen.nu/2008:567 samt att det kan strida mot lagen om anställningsskydd 25 §, vilken du kan hitta https://lagen.nu/1982:80#P25

Du kan dessutom höra av dig till Diskrimineringsombudsmannen, som eventuellt kan hjälpa dig att driva detta ärende vidare. Kontaktuppgifter finns här: http://www.do.se/sv/Diskriminerad/

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

Lawline RådgivareRådgivare