FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/02/2019

Diskriminering arbetsintervju

Hej!

Jag undrar ifall jag som arbetssökande kan nekas till en tjänst pga. klädsel eller liknande och anses det vara diskriminering? Har arbetsgivaren en skyldighet att berätta exakt varför (om det nu varit pga klädsel) jag nekats tjänsten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Dessa frågor regleras i diskrimineringslagen som du hittar här. I 1 kap. 5 § stadgas att det finns sju olika diskrimineringsgrunder

Kön (man eller kvinna) Könsöverskridande identitet eller uttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionsnedsättning Sexuell läggning Ålder (uppnådd levnadslängd)

Så specifikt kläder utgör inte en grund för diskriminering, men om du haft kläder på dig som gör att det går att härleda dessa till en specifik religion eller etnicitet och du misstänker att det kan vara därför arbetsgivaren sagt nej, går det absolut att gå vidare med att hävda att det skulle kunna röra sig om någon typ av diskriminering. Dock viktigt att poängtera att det krävs att det rör sig om just någon av dessa sju diskrimineringsgrunder för att lagen ska anses tillämplig.

Det kan enligt 1 kap. 4 § diskrimineringslagen röra

1. Direkt diskriminering

2. Indirekt diskriminering

3. Bristande tillgänglighet

4. Trakasserier (uppträdande som kränker någons värdighet)

5. Sexuella trakasserier

6. Instruktioner att diskriminera

Enligt 2 kap. 1 § diskrimineringslagen får en arbetsgivare inte diskriminera den som hos arbetsgivaren gör en förfrågan om eller söker arbete (gör en formell ansökan eller förfrågan). Med andra ord gäller dessa diskrimineringsregler även under själva intervjun. (Finns dock undantag i 2 kap. 2 §)

Det här är dock mycket svåra frågor, och det är svårt att bevisa under vilka grunder arbetsgivaren valt att inte ge dig jobbet, eftersom det ofta uppstår en ord- mot- ord-situation. Om du är ansluten till ett fackförbund så skulle jag rekommendera dig att vända dig till dem så kan de hjälpa dig med dessa frågor!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare