FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/09/2018

Diskriminerar partier i riksdagen när väljer att inte samarbeta med vissa partier på grund av politisk åsikt?

Är det möjligt att anmäla riksdagens partiledare för diskriminering mot Jimmie Åkesson, tänker i den mån där han blir utfryst och omöjligt får göra sig hörd trots att han besitter det tredje största partiet?

Jag tycker det är diskriminerande för att inte tala om kränkande att en person behandlas således i riksdagen, den plats där vi har folkets företrädare samlade.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Kort sammanfattat är din fråga om man får diskriminera folk med viss politisk åsikt. Detta finns det ganska mycket skrivet om i media. För att undersöka detta får vi gå in i diskrimineringslagen.

I diskrimineringslagen finner vi diskrimineringsgrunderna i 1 kap 1§ samt 1 kap 5§ DL. Man får inte diskriminera utifrån kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Det finns några få undantag men dessa är ofta kopplade till olika specifika arbeten etc. Politisk åsikt är inte en diskrimineringsgrund och det blir då inte diskriminering om man särbehandlar någon med annan politisk åsikt.

Diskrimineringslagen tar upp en en hel del olika diskrimineringsskydd mot de ovan nämnda grunderna. Ofta rör det olika typer av anställningar, rätt till utbildning etc. När partier i riksdagen väljer att samarbeta, eller som i detta fall, att inte samarbeta så bygger det på överenskommelser mellan partierna och inte någon annan slags avtalsform.

Kort sagt blir det inte diskriminering då det ej finns stadgat i diskrimineringslagen.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare