Det är inte möjligt att överlåta egendom genom ett äktenskapsförord

Hej.

Min make och jag står båda som ägare till vårt hus. Vi har nu kommit överens om att upprätta ett äktenskapsförord där huset ska vara min enskilda egendom. Kan han fortsatt stå kvar som ägare på lagfarten eller måste vi ändra det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Det är inte möjligt att genom ett äktenskapsförord överföra äganderätten till egendom. Om du och din make kommer överens om att skriva ett äktenskapsförord där ni skriver att huset ska vara din enskilda egendom kommer därför äktenskapsförordet i dagsläget, då du såsom jag förstått saken äger 50 % av huset, att innebära att din andel i huset om 50 % blir din enskilda egendom varmed din makes andel om 50 % av huset förblir dennes giftorättsgods.

Om du och din make vill att din make ska fortsätta att vara ägare till 50 % av huset skulle jag därför, för tydlighetens skull, rekommendera att ni i äktenskapsförordet skriver att din andel om 50 % av huset ska vara din enskilda egendom.

Om du och din make istället vill att du ska äga 100 % (hela) huset och att 100 % (hela) huset ska vara din enskilda egendom måste din make först överföra sin andel i huset på dig varmed bland annat lagfarten måste ändras. Därefter kan ni skriva ett äktenskapsförord där ni skriver att 100 % (hela) huset är din enskilda egendom.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare