FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/11/2020

Delgivning fem minuter innan förhandlingens start?

Hej,

Hit långt innan en förhandling i förvaltningsrätt ska en delgivning ha meddelats? Finns det några regler kring detta eller skulle de i praktiken kunna skicka delgivning med e-post 5 minuter innan förhandlingens start?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga aktualiserar reglerna i delgivningslagen, som är tillämplig när delgivning ska ske i mål eller ärende hos domstol (1 § delgivningslagen).

Det finns ett flertal olika sätt genom vilka delgivning kan ske. Till exempel finns vanlig delgivning, muntlig delgivning eller förenklad delgivning (2 § tredje stycket delgivningslagen).

Delgivningslagen innehåller delgivningstidpunkter för respektive delgivningssätt och det är som utgångspunkt inte förenligt med lagen att en delgivning görs med e-post fem minuter innan förhandlingen påbörjas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare