Delar sambos på tidigare kreditskulder?

Hej! Det har ploppat upp ett stort frågetecken hos mig. För två år sedan klev jag in i ett förhållande, kvinnan hade kreditskulder på flera olika ställen, av ett totalt belopp på 85.000kr. Efter en bit in i vårt förhållande blev vi sambo. För att det skulle bli en bättre ekonomi så pratade jag med banken om att sammanföra dessa skulder till ett och samma lån(85.000kr). Jag skrev mig då som gemensam låntagare för att vara snäll och att kreditbeloppet skulle godkännas. Under vårt förhållande steg lånet till 130.000kr, av tyvärr olika anledningar. Under denna tid köpte vi även gemensamt en lägenhet för 660.000kr och jag själv ur egen ficka betalade jag kontantbeloppet på 66.000kr kontant. För två månader sedan separerade vi och nu ska vi sälja lägenheten. Så nu kommer min fråga. Summan som är mellan 85-130.000kr är jag på det klara med att vi ska dela på. Men de 85.000kr hon hade i lån innan vårt förhållande, men skrev som gemensamt lån. Är jag tvingad att dela på den skulden med henne, eller kan jag rätten att hon får ta över det lånet? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Som huvudregel ska ingångna avtal hållas. I ditt fall beror det på om det någonstans finns reglerat att hon ska vara ansvarig för 85.000kr ensam. Har ni ett skriftligt avtal som reglerar det är saken klar. Även om ni muntligen kommit överens om att hon ska vara betalningsansvarig för 85.000kr är det vad som gäller. Skillnaden är att du måste bevisa att det är så. Du måste frambringa någon form av bevisning så att bevisbördan i vart fall tippar över på henne igen. Att hon ska vara ensamt ansvarig för de 85.000kr kan styrkas av exempelvis dokumentation på att hennes kreditskuld innan ni gemensamt skrevs på lånet uppgick till 85.000kr.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare