Delande av hund mellan sambor

Hej, jag och min föredetta skaffade en hund. Jag står som ägare samt på köpekontraktet när hunden införskaffades. Vi har dock delat på kostnader för hunden i 5år.

Just nu har vi delad vårdnad men detta fungerar ej längre och jag vill ha hunden på heltid vilket min föredetta inte går med på.

Har läst på om sambolagen men då jag aldrig låtit hen göra en adressändring till mig så har vi inte behövt göra någon bouppdelning.

Hur löser jag detta på ett rättsligt sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Djur betraktas rättsligt sett som saker (föremål). Vi bör först således bena ut vem som äger denna saken (hunden). Vad som står i köpekontraktet är ett bra bevis för att du (som verkar köpt den) äger hunden. Som du själv verkar vara medveten om är detta dock inte avgörande. Det kan vara så att en domstol i en tvist anser att ni köpt den gemensamt och därmed samäger den eller dylikt.

Då två parter inte kan komma överrens om vem som ska anses äga en sak är det upp till domstol att lösa denna fråga, dock torde en sådan process leda till att du anses äga hunden eftersom du står i köpekontraktet och att annat bevis som pekar på att din sambo äger hunden kan vara svårt att frambringa.

Sambolagen ger tyvärr inte svar på din fråga då det i en bodelning mellan sambor endast ska ingå gemensam bostad och bohag (samboegendom), se 8 § sambolagen. Ett djur är inte samboegendom enligt 3,4,och 5 §§ sambolagen.

Hoppas att mitt svar hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline!

Lawline RådgivareRådgivare