FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2013

Delägare i samägd fastighet vill sälja fastigheten

Har ärvt en sommarstuga och äger den tillsammans med mina två syskon. Vår pappa är död och mamma är i livet. Mamma har dispositionsrätt till sin död enligt ett dokument upprättat av vår pappa. Nu vill ett av mina syskon sälja, är det möjligt?

Lawline svarar

Hej,

Ja, ditt syskon har rätt att få fastigheten såld. Vid samägande av en fastighet har var och en av ägarna en sådan rättighet. Men var och en av de andra delägarna har rätt att yrka att man fastställer ett pris under vilket egendomen inte får säljas. Man har också rätt att avtala om att delägare inte skall få utnyttja den förstnämnda rättigheten.

Det finns också undantag till rätten att lägga ut huset till försäljning; någon av de andra delägarna kan visa synnerliga skäl till att man skall göra anstånd med försäljningen.

Detta regleras i lagen om samäganderätt som du hittar https://lagen.nu/1904:48_s.1. Notera 1 §. Enligt 6 § har en delägare i samägd fastighet rätt att hos domstol söka om att huset läggs ut till försäljning, om inte en annan delägare kan visa synnerliga skäl för att göra anstånd.

Enligt 9 § kan också en delägare yrka att rätten då fastställer ett pris under vilket egendomen inte får säljas.

Thomas HefnerRådgivare