FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2018

Delade turer vid praktik

Hej! Vår dotter gör sin praktik på ett vårdboende, dom använder sig av delade turer, är det ok? Hon är 17 år, och vi vill ju inte att hon blir utnyttjad.Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hejsan,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en arbetstagare tar emot en praktikant från t.ex. en gymnasieskola krävs det att företaget och skolan skriver ett avtal. I avtalet bör en rad omständigheter innefattas, bland annat praktikens längd, arbetstider, arbetsuppgifter och handledare. Med andra ord innebär det att möjligheten för arbetsgivaren att låta din dotter som praktiserar gå på delade turer är beroende utav avtalets utformning. Är det under rubriken arbetstider avtalat om att delade turer är förekommande, är det alltså ok.

Skulle du således märka att det i avtalet inte står något om delade turer, bör du diskutera det med ansvarige på gymnasiet som bör kunna åtgärda problemet genom sin kontakt med arbetsplatsen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare