Defekt vattenrör på nyinköpt bil

Hej,

Jag har köpt en begagnad bil av en bilhandlare. Bilen är från 2012 och gått 7000 mil.

När jag hade haft den ca 1 månad upptäkte jag att det inte kom varmluft (innan dess var det fortfarande så varmt ute så jag vet inte om det var trasigt eller om jag ej reflekterade över det). Jag har nu gått tillbaka till bilhandlaren då BMW sett att det är vattenröret som är trasigt och de vill ha 5100 kr för att byta det. Bilhandlaren menar då att detta inte är någonting som han står för eftersom att det är en förslitningsdel. Vad skulle gälla enligt konsumentverket?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du som privatperson köper en vara (bil) av en näringsidkare blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig.

Jag uppfattar att det tog dig en månad att upptäcka att värmen inte fungerade i fordonet.

Ett fel som visar sig inom sex månader från det att bilen överlämnats till dig, ska anses ha funnits där redan från början. (20 a § KKL)

Man kan då konstatera att bilen var behäftad med ett trasigt vattenrör redan vid överlämnandet och detta är ett uppenbart fel på bilen. (16 § KKL)

Ett trasigt vattenrör låter inte som någon förslitningsdel på ett fordon bara som rullat 7 000 mil. Säljaren är därför ansvarig (20 KKL) och ska se till att kostnadsfritt och så snart som möjligt avhjälpa felet (22, 26 §§ KKL).

Hänvisa till konsumentköplagen och kräv att säljaren åtgärdar bristen med vattenröret.

Vill inte säljaren samarbeta, kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo