FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/12/2016

Defekt produkt, köp mellan näringsidkare

Hej

Undrar vad som gäller vid köp av vara mellan företag.

Vårat företag har köpt ett telefon system tjänst. Sen köpte vi med 2st nya smartphones av företaget.

Efter ca: 2 veckor slutade en av telefonerna fungera, telefonen skickades tillbaka till företaget och dom skickade den vidare till reparatören. Nu visar det sig att displayen är trasig och problem med levaranserna av displayer.

Nu undrar jag hur länge ska jag behöva vänta? alternativt att köpet av den defekta telefonen går tillbaka?

Vad är det som gäller?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då detta gäller ett avtal mellan två näringsidkare blir således köplagen tillämplig, 1§ KöpL. I denna lag finns inte motsvarande skyddsregler till vad konsumentköplagen, då de är till för att skydda just konsumenter.

Ni har enligt denna lag två års reklamationsplikt, 32§ KöpL. Säljaren har då i första hand rätt att avhjälpa felet, 36 § KöpL. Den här rätten att avhjälpa felet som säljaren har gäller under "skälig tid" efter reklamationen. Vad som menas med skälig tid är olika från fall till fall, det finns tyvärr inget klart svar på vad det innebär. Efter att denna tid gått kan ni alla fall ni häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för er och säljaren insåg eller borde ha insett detta, se 37§ KöpL samt 39§ KöpL. Det är således en hel del kriterier som måste vara uppfyllda för att ni ska kunna häva köpet.

Det finns alltså inget rakt svar på om och när ni kan häva köpet (utifrån vad som står i lagen). Men vad som också är viktigt att poängtera är att köplagen är dispositiv, se 3§ KöpL. Det kan mycket möjligen vara så att företaget ni köpte telefonen av har bättre villkor för kunder som är näringsidkare än vad lagen erbjuder som skydd.

Hoppas att detta gav svar på er fråga!

Karolina JivebäckRådgivare