Citat i reklam
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Eftersom USA är del av Bernkonvention för skydd av litterära och konstnärliga verk skyddas den amerikanska boxarens uttalande av den svenska upphovsrätten, så länge som skyddstiden enligt den amerikanska upphovsrättslagen inte har gått ut (se 2-3 §§ i den internationell upphovsrättsförordningen).
Den amerikanska skyddstiden löper i regel tills 70 år efter upphovsmannens död. Boxarens uttalande torde därmed fortfarande vara skyddat av upphovsrätt.
Ett undantag i den svenska upphovsrätten finns dock för citat. Enligt 22 § i upphovsrättslagen får "[v]ar och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet".
Att använda citaträtten i reklamändamål anses dock inte förenligt med god sed. För att få göra detta måste man alltså ha upphovsrättshavarens samtycke. Du har alltså en poäng i att reklamfilmen inte kan vara helt laglig.
Den internationell upphovsrättsförordningen finns https://lagen.nu/1994:193
Upphovsrättslagen finns https://lagen.nu/1960:729