FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/12/2018

Chefen vill minska den arbetstid som vi muntligen kom överens om

Hej!

Frågan gäller mitt jobb. Jag är tillsvidareanställd, har kollektivavtal "hotell och restaurang" och på avtalet står det att jag har 1 månads uppsägningstid, men det står inte hur många timmar jag ska jobba. Chefen och jag kom muntligt överens om 20h/vecka. Nu vill han minska arbetstiden till 1,5h/vecka, något som jag motsätter mig men han kan inte tänka sig att jag ska få jobba mer. Det är för mig ingen "muntlig överenskommelse" som jag har gått med på med andra ord. Kan han ens tvinga mig att gå ned i tid?

Jag är trött på honom och vill sluta. Kan jag bara gå och strunta i uppsägningstiden då det inte står i avtalet hur många timmar som jag ska jobba? Alternativt att jag kommer och jobbar typ 5 min per dag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om anställningsförhållanden finns bl.a. i lagen om anställningsskydd (LAS).

Det finns inga formkrav för anställningsavtal. Det muntliga avtalet om 20h/veckan är således bindande. Dessutom är arbetsgivaren skyldig att lämna information om anställningsförhållandet, inklusive arbetstider (6 c § 2 stycket LAS). Din arbetsgivare har alltså inte rätt att ändra avtalet utan att förhandla med dig som arbetstagare innan. Din chef kan således inte tvinga dig att gå ner i arbetstid. Jag rekommenderar dig att kontakta din arbetstagarförening.

Uppsägningstider regleras i 11 § LAS. Jag rekommenderar att du inte struntar i uppsägningstiden då du kan bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren (38 § LAS). Om du vill avsluta anställningen uppmanar jag dig att följa uppsägningstiden om 1 månad.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare