Bygglov - preskriptionstid och handläggningstid

Vi har gjort en tillbyggnad utan bygglov för 11 år sedan. Är det preskriberat?

Vi har dessutom skickat in en fråga om bygglov för 5 år sedan men inte fått något svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att genomföra tillbyggnad krävs som du säger bygglov (9 kap. 2 § 2 pt. Plan- och bygglagen [2010:900] [PBL]). Ifall ett bygglov saknas så innebär det att tillbyggnaden uppförts olovligen, vilket brukar kallas svartbygge. Preskriptionstiden för svartbyggen är 10 år, varför det olovliga uppförandet av tillbyggnad är preskriberat (11 kap. 20 § 2 st. PBL).

Byggnadsnämnden ska handlägga bygglovsärenden skyndsamt och meddela beslut inom tio veckor från antingen ansökningsdatumet eller från den dag komplettering till ansökan inkommit (9 kap. 27 § PBL). Det innebär således att nämnden inte givit beslut om bygglov inom tidsfristen, eftersom ni väntat på svar i fem år. Min rekommendation är att ni kontaktar byggnadsnämnden på nytt och ifrågasätter varför ni inte fått något besked. Varje kommunal nämnd är en myndighet och alla myndigheter måste följa grunderna för god förvaltning (1 § 2 st. Förvaltningslagen [2017:900] [FL]). En utav grunderna avser en serviceskyldighet och en skyldighet om tillgänglighet, vilket innebär att nämnden är skyldig att verka för en smidig och tillgänglig kontakt med enskilda personer (6 och 7 §§ FL).

Om en myndighet inte uppfyller kraven om service och tillgänglighet så kan en JO-anmälan utföras. JO:s (Justitieombudsmannens) uppgift är att granska myndigheter, varför den kan rikta kritik mot en myndighet som inte uppfyller lagens krav. Om du vill veta mer om hur en anmälan genomförs och annan information om JO, besök JO:s hemsida.

Om du i framtiden är i behov av fortsatt vägledning får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare