FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/08/2019

Bygga ut altan utan bygglov

Vi har byggt ut vår altan 90 cm utan bygglov, den är ca 1,20 m över marken. Vi bor i radhus, vad händer om grannarna anmäler oss?

Övriga två fastigheter i radhuslängan bortanför oss har också byggt ut på samma sätt

Våra grannar har även den 'goda smaken' att inte klippa sin häck mellan oss så den svajar 3-5 meter hög men det gissar jag är ok?!

Hälsningar

Åsa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krävs byggnadslov för altanbyggen vid den egna villan. För mindre altanbyggen krävs det dock ibland inte bygglov, det finns inga exakta mått att luta sig mot men enligt en dom från Mark- och miljööverdomstolen är det visuella intrycket och altanens höjd över markytan avgörande. I det fallet bedömde domstolen att en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov. Den får inte sticka ut mer än 3,6 meter från bostadshuset. Den får heller inte vara högre än 1,7 meter och får inte placeras närmare än 4,5 meter från tomtgränsen.

Min rekommendation för er är att mäta altanen och se ifall måtten överskrider de ovan nämnda siffrorna, om de gör det kan påföljderna i första hand att ni tvingas riva den delen av altanen som ni byggt, detta går även att överklaga hos byggnadsnämnden. I andra hand att ni tvingas betala byggsanktionsavgift. Summan för denna avgift beräknas genom (0,25 prisbasbelopp (45 500) + 0,025 prisbasbelopp/ m2 ). Om måtten inte överskrider dessa siffror är min bedömning att ni inte behöver oroa er över grannens anmälan.

Gällande grannens häck så får man i Sverige ha väldigt höga häckar utan att det strider mot lagen. Men den får till exempel inte störa sikten för trafik

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare