Butik vill inte ta emot felaktig vara på grund av att prislappen är borttagen

Jag köpte en lampa på Erikshjälpen 170826 till min svärdotter och när hon skulle ställa lampan i fönstret fungerade den inte. Det var ett jack i sladden. Jag tog lampan och kvittot och åkte till Erikshjälpen 170829 (första dagen dom hade öppet efter 170826). Jag fick inte pengarna tillbaka eftersom prislappen var borttagen på lampan. Personalen jag pratade med kom ihåg att jag köpte lampan eftersom han hjälpte mej att ta ner den. Han förklarade att dom hade som policy att inte ta emot varor när prislappen är borttagen.

Eftersom Erikshjälpen har den policyn att alla elprylar är kontrollerade och godkända och ska fungera trodde min svärdotter att även denna skulle vara felfri och tog bort prislappen innan hon torkade av lampan och ställde den i fönstret. Hon hade inte en tanke på att man måste kontrollera först innan man tar bort prislappen. Personalen jag pratade med sa att den lampan skulle inte ha ställts fram. Jag fick inte pengarna tillbaka eftersom prislappen var borttagen trots att jag visade kvittot och han jag pratade med kom ihåg att jag köpte lampan där.

Kan Erikshjälpen ha den policyn och neka köpare att lämna tillbaka en felande vara om prislappen är borta fast kvitto finns kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trots att en butik inte erbjuder bytesrätt eller öppet köp har en konsument rätt att reklamera en felaktig vara. Vid reklamation räcker det att du kan uppvisa ett kvitto, någon prislapp behöver alltså inte vara kvar. Detta gäller även varor inhandlade i second hand-butiker. Du har rätt att reklamera varan om den är i sämre skick än du kunnat förvänta dig. Du får inte reklamera fel som personalen i butiken tydligt har informerat om. (17 § konsumentköplagen, här)

I ditt fall gör jag bedömningen att du har rätt att reklamera, så länge de inte klart och tydligt sade att lampan inte fungerar. Om de inte sagt något är lampan i sämre skick än du kunnat förvänta dig, du får anses ha fog att förvänta dig att lampan ska fungera. Att de dessutom har en policy som säger att elprylar är kontrollerade och godkända samt ska fungera talar till din fördel.

Jag rekommenderar att du går tillbaka till butiken och säger att du vill reklamera varan. Säg att den är i sämre skick än du kunnat förvänta dig och att du då har rätt att få felet avhjälpt eller att häva köpet, trots att prislappen är borttagen. Skulle butiken fortfarande vägra kan du skicka in en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden och se vad de säger.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakt Lawline Juristbyrå för mer kvalificerad hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare