Bundenhet vid köp av fast egendom

Vid vilken tidpunkt är parterna ( alltså säljare och köpare) bundna vid ett köp av en fastighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att det ska komma till stånd ett giltigt köp av en fastighet (fast egendom) finns ett antal formkrav som måste vara uppfyllda. Formkraven finns i 4 kap. 1 § jordabalken. När de uppfyllts har det kommit till stånd ett giltigt köp som båda parter är bundna till. Det som krävs är dels att:

- Det ska vara en skriftlig köpehandling där det framgår tydligt att säljaren vill överlåta fastigheten till köparen och att köparen vill ha fastigheten. Muntliga avtal av köp av fast egendom är inte giltiga.

- Det ska framgå i köpehandlingen vad det är för objekt som köpet handlar om. Här är det vanligt att använda sig av fastighetsbeteckning.

- I köpehandlingen ska köpeskillingen framgå, det vill säga vad fastigheten kostar.

- Köpehandlingen ska vara underskriven av båda parter, köpare och säljare.

Om alla dessa villkor är uppfyllda finns ett giltigt köp av fastighet.

Vänligen,

Anna LissRådgivare