Bunden av muntligt anställningsavtal?

Jag blev erbjuden ett jobb och tackade ja muntligt. De frågade mig om jag kunde jobba i sommar och jag sa ja. Men sedan ställde jag en följdfråga om hur mycket och hur länge jag skulle jobba men det visste hon inte. Jag fick jobba två kvällar för att lära mig hur kassan fungerar. De berättade vad knapparna betydde och sen fick jag sitta själv i kassan en måndagskväll mitt i rusningen. Jag har fått ett schema som innefattar att jag ska jobba hela sommaren, 6 dagar i veckan, med en totalrast på 15 min per dag. Jag har inte fått någon information om hur mycket jag ska jobba. Jag har inte fått veta in lön, mina arbetstider, inte fått jobbkläder, och inte lämnat några kontouppgifter. Jag har inte skrivit på något överhuvudtaget, inget kontrakt eller liknande som visar att jag jobbar i butiken. De enda uppgifter jag lämnat är mitt namn, personnr, telefonnr och mailadress. Har jag bundit mig till att jobba i butiken? Kan jag säga upp mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om du ingått ett anställningsavtal som är är bunden till och om du isåfall kan säga upp dig. För att besvara din fråga finns regler i avtalslagen (AvtL) och lag om anställningsskydd (LAS).

Har du ingått ett bindande muntligt avtal?

Ett bindande avtal sluts genom anbud och accept (AvtL 1 kap. 1 §). Detta innebär t.ex. att en person framför ett erbjudande om anställning och att detta accepteras eller nekas. Om erbjudandet accepteras är sedan utgångspunkten att detta avtal ska hållas. I svensk rätt har vi inga formkrav för hur ett anställningsavtal måste se ut. Det krävs bara att ni är i samförstånd om en anställning som ska påbörjas. Det krävs inte att det är skriftligt. Därför är även muntliga överenskommelser bindande för parterna (AvtL 1 kap. 3 §).

Eftersom du tackar ja till ett arbetserbjudande under sommaren har du förmodligen ingått ett muntligt avtal om anställning med arbetsgivaren.

Kan du säga upp dig?

Eftersom du inte vill ha detta jobb kan du dock säga upp dig. Utgångspunkten är att både arbetstagare och arbetsgivare har en minsta uppsägningstid på 1 månad (LAS 11 §). Du kan alltså säga upp dig nu och uppsägningstiden kan ha slutat innan du ska börja jobba, om det är längre än en månad bort.

Sammanfattningsvis

Du har förmodligen ingått ett avtal men du kan säga upp dig. Mitt råd är att du försöker prata med din arbetsgivare och förklarar hur du känner kring jobbet. Så kan ni säkert komma fram till en lösning som fungerar för båda.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare