Bryta mot uppsägningstiden

Hej!

Jag sade upp min lägenhet den 2 november och har 3 månaders uppsägningstid, alltså till den 1 mars. Jag har dock frågat om det går att flytta ut redan 1 februari, och det gick bra eftersom de kan hitta en hyresgäst i deras kö som kan flytta in 1 feb, men de kräver en avgift på 1900 från oss på grund av att vi vill flytta ut tidigare (dock var ju uppsägningen marginell med 2 dagar från uppsägningsdatumet…) Kan de göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Uppsägningstid innebär att hyresavtalet fortlöper under den perioden, i ditt fall fram till den 1:a mars. Avtalet innebär i sin tur att du ska betala hyra för varje månad. Genom att flytta ifrån lägenheten innan uppsägningstidens slut bryter du mot avtalet. Motparten kan såklart gå med på det men har samtidigt rätt att kräva dig på hyresbeloppet även för den sista månaden. Som jag ser det är din hyresvärd snarare generös som endast kräver dig på 1900 kr (vilket jag utgår från är ett lägre belopp än månadshyran).

Hyresvärden har alltså rätt att göra som du beskriver men du har i din tur i och för sig rätt att stanna kvar fram till 1:a mars om du vill. Om hyresvärden vill ha in en ny hyresgäst redan den 1:e februari har du alltså ett ganska fördelaktigt förhandlingsläge.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare