Bruka narkotikaklassad medicin som blivit över

Är det olagligt att spara (vs använda) narkotikaklassat läkemedel som man lagligt fått på recept av läkare? Hur lång tid måste det gå innan medicinen blir olaglig?

Mvh

Lawline svarar

Hejsan och tack för för att du vänder dig till oss på Lawnline!

Medicin som du fått utskrivet av din läkare har du rätt att bruka på det sätt som din läkare har angivit. Det betyder att om du vill bruka din utskriva medicin lagligt krävs det att du tar din medicin på rätt sätt.

Använder du din medicin på fel sätt, exempelvis genom att feldosera eller bruka medicinen efter den angivna brukningstiden missbrukar du din medicin. Att missbruka receptbelagd medicin är inte lagligt.

Överblivna läkemedel ska lämnas in till närmaste apotek.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Läkemedelsverket, den tillsynsmyndighet av narkotikaklassade läkemedel för vidare frågor om hantering av receptbelagd medicin.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare