Brottsrubricering när gärningsman inte visste att pistolen var laddad

Björn har en fredagskväll begett sig till den lokala puben där han springer på en gammal

plågoande från mellanstadiet, Johan. Tidigare på kvällen var Björn på skjutbanan med sin

niomillimeters-pistol, vilken han inte har licens för. Den ligger nu i hans väska. Under

kvällens gång, efter ett par öl, blir han osams med den gamle klasskamraten och Björn

tilldelas ett par örfilar innan han beger sig därifrån. När han hukande joggar hemåt, som han

gjort så många gånger från skolgården, väller ett intensivt hat fram gentemot Johan. När

Björn upptäcker att Johan förföljer honom och utropar okvädningsord bestämmer han sig för

att skrämma honom med pistolen. Han vill helst av allt skada Johan ordentligt, men törs inte

ge sig in i slagsmål med honom. Han är ursinnig när han sliter upp pistolen och riktar den

mot Johan innan han trycker av, varpå ett skott avfyras. Björn hade glömt att pistolen var

laddad och osäkrad. Kulan träffar Johan i bröstet och han avlider kort därefter på sjukhus. Vilka brott har då Björn begått i denna situation?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att rikta en pistol mot någon och skjuta denne i bröstet vilket leder till att personen dör är i de allra flesta fallen att betrakta som mord (3 kap. 5 § brottsbalken). En förutsättning för att dömas till mord är dock att man haft uppsåt till brottet, vilket framgår av 1 kap. 2 § i brottsbalken. Eftersom Björn verkar ha varit omedveten om att pistolen var laddad och osäkrad kan man ifrågasätta om han hade uppsåt till brottet. Om han var omedveten om att pistolen var laddad men han hade en misstanke om det men ändå sköt skulle han haft så kallat likgiltighetsuppsåt, vilket skulle göra att han kan dömas för mord. Om han däremot inte hade uppsåt är det lätt att konstatera att han åtminstone varit oaktsam när han sköt honom. I det fallet kan han dömas för vållande till annans död enligt 3 kap. 7 § i brottsbalken. Sett till omständigheterna är det förmodligen möjligt att det skulle betraktas som grovt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare