Brott mot muntligt avtal

Vi ska gifta oss i sommar och har bokat in en restaurang för mottagningen. Vi har skickat ut inbjudningar och lagt ut pengar på annat som är till mottagningen. Ägaren var väldigt tillmötesgående och försäkrade att lokalen var vår. Det var ett muntligt avtal som hela min familj hörde. Nu har ägaren ringt och sagt att vi inte får ha lokalen för hon har gett den till ett annat bröllopspar som bokade lokalen bredvid för 40 personer och nu blir dom fler och då får dom vår fast dom bara hade avtal för den mindre. Vi har en budget som nu inte kommer hålla pga detta och det är psykiskt påfrestande att börja leta lokal m.m. från början igen. Får hon göra så här? Mvh.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om avtal finns i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL).

I svensk rätt råder den s.k. anbud och acceptprincipen, 1 § AvtL. Det innebär att någon lämnar ett förslag (anbud) som sedan accepteras av en motpart (accept). Ett anbud och en accept bildar tillsammans ett avtal.

Ytterligare en grundläggande princip i svensk avtalsrätt är ”pacta sunt servanda” som betyder att avtal ska hållas. Om ni kom överens om att ni skulle få använda lokalen gäller det.

Muntliga avtal är bindande och i sak har du rätt. Dessvärre råder en tung bevisbörda för dig. Du måste bevisa vad som faktiskt sagts. Du kan givetvis anföra att det är flera personer som har hört samtalet då ni kom överens om att ni skulle få hyra lokalen.

Om du lyckas du bevisa att du haft rätt att använda lokalen har du enligt allmänna avtalsrättsliga principer rätt till ersättning för de kostnader som uppstod p.g.a. att du inte fått hyra lokalen (t.ex. kostnader för att hyra en annan lokal).

I fortsättningen rekommenderar jag dig att teckna avtal i skrift så att det blir lättare för dig att bevisa vad som sagts.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare