Brott mot bestämmelserna i detaljplanen?

År 2008 antog min kommun en detaljplan för ett område. Planens ändamål är att möjliggöra fritidshusbebyggelse. De senaste åren har kommunen gett tillstånd för nyuppförande av en mängd bostäder för permanentboende. Detta är ett klart brott mot bestämmelserna i detaljplanen, som inte har ändrats sedan 2008.

Vad kan jag göra för att påtala detta till berörda myndigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Frågor om detaljplaner regleras i plan- och bygglagen (här).

När en kommun har antagit en detaljplan börjar en viss genomförandetid att löpa. Genomförandetiden är den tid under vilken detaljplanen står fast och inte kan ändras. Genomförandetiden är mellan fem och 15 år. Om det inte står angivet i detaljplanen hur lång genomförandetiden är det 15 år som gäller, 4 kap. 21 § PBL, 4 kap. 23 § PBL.

Detaljplanen gäller tills den ändras eller upphävs men den får varken ändras eller upphävas förrän genomförandetiden gått ut (så till vida ingen berörd fastighetsägare godkänner en ändring innan dess), 4 kap. 38 § PBL, 4 kap. 39 § PBL. Dock fortsätter detaljplanen att gälla även efter genomförandetiden har gått ut men då är den inte bindande och kommunen kan därmed ändra eller ersätta den.

Svar på din fråga
En detaljplan som är antagen är gällande under en viss minsta tid (genomförandetiden). Detta är för att skapa förutsägbarhet. Att detaljplanen står fast innebär att den är bindande och att bebyggelse inte får ske i strid mot detaljplanen.

I första hand är det kommunfullmäktige som antar och beslutar om detaljplaner. Kommunfullmäktige kan dock uppdra åt byggnadsnämnden att anta detaljplaner. Detta gäller antagande av detaljplaner som inte är av "större vikt". Byggnadsnämnden är en nämnd som måste finnas i varje kommun. Mitt råd till dig är att du hör av dig till byggnadsnämnden i din kommun och framför dina åsikter. Då kan du höra vad som gäller i fråga om genomförandetid och annat. Byggnadsnämnden har en upplysningsskyldighet vilket innefattar att lämna råd och upplysningar om nämndens verksamhet. Om någon begär det ska byggnadsnämnden ge skriftliga upplysningar om bland annat planläggning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare