Brott i nära relationer

Hej! Jag har en tjejkompis som blir misshandlad av sin pojkvän och hon vågar inte polisanmäla honom då hon är rädd att hon har brist på bevis och att han inte åker fast på grund av det. Det bevisen hon har är att hon har bilder på allt som skedde under misshandel,föremålet han kastade på henne som orsakade blå märken på hennes ögat,hon har bilder på platsen men hon kan inte styrka att det är just han som har gjort det. Har ni några tips?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Misshandel är ett brott som faller under så kallat allmänt åtal. Det innebär att din kompis inte måste ange brottet till åtal och att du kan anmäla, oavsett om din kompis vill det eller inte.

Det är viktigt att du eller din kompis anmäler misshandeln för att stoppa det våld eller de övergrepp hon utsätts för. En anmälan kan också möjliggöra att gärningsmannen kan lagföras. En anmälan kan även vara viktig för eventuell ersättning från försäkringsbolag och Brottsoffermyndigheten.

Det är inte din kompis som ska styrka att ett brott har begåtts. Åklagaren är skyldig att driva förundersökningen, väcka åtal om det finns tillräckliga skäl för det och påvisa att den åtalade har begått brottet.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare