Får lärare tvinga dig äta i matsalen?

får lärare tvinga dig äta i matsalen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av skollagen, brottsbalken (BrB) och Skolverkets hemsida

Svaret på din fråga är att lärare inte får tvinga dig att äta i matsalen.

Skolelever ska däremot erbjudas näringsriktiga skolmåltider. Detta gäller för grundskolan (10:10 2st skollagen), förskolan (9:8 2st skollagen), anpassade grundskolan (11:13 2st skollagen), specialskolan (12:10 2st skollagen) och sameskolan (13:10 2st skollagen). Det finns inget krav på gymnasieskolor, även om de flesta kommuner och skolor väljer att erbjuda det ändå (Skolverkets hemsida).

Om en lärare tvingar ett barn att äta i matsalen mot dess vilja skulle det kunna röra sig om misshandel (3:5 BrB). Det skulle kunna vara så att tvinga ett barn att äta i en matsal kan röra sig om ett tillfogande av smärta eller skada (3:5 BrB). Ett exempel på detta är att barnet får ont i magen (smärta) eller om det uppstår en skada på barnet för hen tvingas äta (skada).

För att döma en person för misshandel krävs även att det sker uppsåtligen (1:2 BrB). Uppsåt innebär att en handling sker medvetet och med syfte att uppnå något. Den nedre gränsen för uppsåt kallas likgiltighetsuppsåt, som innebär att gärningsmannen måste ha insett risken med effekten/gärningsomständigheten och varit likgiltig inför den (se Åklagarmyndighetens hemsida). I detta fallet innebär det att läraren måste ha insett risken med att smärtan eller skadan har uppstått och varit likgiltig inför detta.

Eftersom skadan inte bör bli väldigt allvarlig, så bör det i en sådan situation leda till ringa misshandel, det vill säga den lägsta graden av misshandel (3:5 BrB).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare