Brott begånget under tvång

Hej

Jag har blivit tvingad o hotad till att hjälpa till med en bedrägeri. Vågade inte att polisanmäla händelsen då personerna hotade med att skada min familj.

Nu är jag anklagad för grov penningtvätt. Det som gör det svårt för mig nu är att jag blev tvingad till att beställa 2 dyra klockorna mitt namn för drygt 170 000kr och 450 000kr hamnade först i mitt konto via swish.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man döms till grovt penningtvättbrott är straffskalan lägst 6 månaders fängelse och högst 6 år fängelse, se 5§ Lagen om straff för penningtvättbrott

Om man begått brottet under tvång kan man hävda att det förelegat en nödsituation enligt 24 kap 4§ BrB. Denna paragraf tillämpas när ett brott begåtts under tvång och när tvånget inneburit en fara för liv och hälsa. Det låter som att det skulle passa bra in på ditt fall. Detta är dock något som domstolarna tillämpar restriktivt.

Hoppas att du fick svar på sin fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare