Brott att uppmana någon till att begå självmord?

Är det ett brott att uppmana någon att begå självmord, oavsett om de sedan begår självmord eller väljer att inte ta åt sig?

Lawline svarar

För att en uppfordran till en handling ska utgöra brott krävs att handlingen i sig är straffbelagd. Det framgår exempelvis i 23 kap. 4 § brottsbalken att ''Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd''. Eftersom självmord inte är ett brott så går det således inte att göra sig skyldig till anstiftan till självmord. Gränsen går vid s.k. barmhärtighetsmord, då man exempelvis ''hjälper'' någon som är helt förlamad att ta sitt liv genom att föra in tabletter som denne sedan sväljer. Detta har oftast i praxis bedömts som den lindriga formen av mord, dråp enligt 3 kap. 2§ brottsbalken.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare