Bröstarvinges möjlighet att avstå från arv

Hej! Jag har endast min pappa kvar i livet och vill av olika anledningar inte ha med honom att göra mer. Skulle vilja avstå min arvslott efter honom och skulle vilja veta hur jag gör. Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bröstarvinge kan göra en arvsavsägelse enligt ÄB 17 kap 2 §. Den ska vara skriftlig och ske hos arvlåtaren, dvs i du ska i ditt fall avsäga dig arvet hos din pappa. För att du ska kunna avsäga dig din laglott ska det ske mot skälig kompensation, eller t ex att laglotten istället tillfaller din arvinge (t ex barnbarn). Här finns alltså en slags spärr mot att helt avtala bort sitt arv.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare