Bröstarvinges avsägelse av arv

Hej.

Min svärfar gick bort i höstas. Ena barnet, bröstarving, skrev på papper hos jurist att han avsäger sig allt och att arvet skulle fördelas till hans två barn. Nu när allt är uträknat men inte utbetalt menar han på att han har rätt till sin del. Han "trakasserar" sin styvmor genom sms och talar om för henne att hon går mot lagen som tänker betala arvet till hans barn trots att alla papper är ifyllda och godkända av en jurist. Barnen är myndiga om detta har betydelse.

Har han rätt till något trots att allt är lagenligt rofyllt med jurist?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns olika tillvägagångssätt för att avstå ett arv. Det är möjligt att avsäga sig arvsrätten genom en arvsavsägelse enligt 17 kap 2 § Ärvdabalken (ÄB). Det uppställer däremot krav på att arvlåtaren fortfarande är i livet. Med ett arvsavstående menas detsamma som en arvsavsägelse med enda skillnad att arvlåtaren är avliden. I ditt fall har du angett att en avsägelse gjorts.

Av omständigheterna i din fråga verkar avsägandet ha skett på rätt sätt. Reglerna om avsägande av arv regleras som sagt i 17 kap ÄB. Där anges att avsägandet är giltigt om det sker genom godkännande av testamente, eller skriftligen hos arvlåtaren (se 17 kap 2 § 1 st 1 men ÄB). En bröstarvinge har dock alltid rätt att få ut sin laglott vilket är hälften av arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Det stadgas i 17 kap 2 § 1 st 2 men ÄB att bröstarvinge äger utfå sin laglott. Detta betyder i ditt fall att han har rätt att få ut en del av arvet (laglotten) trots avsägande av arv.

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare