Bristfällig städning vid inflyttning till studentlägenhet

Hej! När min son flyttade in i sin studentlägenhet så var städningen under all kritik, bl.a. så var det intorkad avföring, alltså någon har använt toan och inte spolat nån gång på våren och sen har den stått tills min son flyttade in på hösten. Bara det tog från torsdag till måndagskväll att få rent. Och det luktade självklart fruktansvärt. Gick också åt väldigt mycket rengöringsmedel. Jag har varit i kontakt med de ansvariga via mejl, brev och telefonsamtal, men de är inte villiga att slå av på hyran. Tog ju självklart bort mycket av glädjen under vår vistelse, vi bodde på hotell, och han också såklart då vi tillbringa de första dygnen i detta. Hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att ni har varit i kontakt med hyresvärden och vill få hyresavdrag för den bristfälliga städningen.

Rättigheter och skyldigheter mellan hyresgäst och hyresvärd regleras i 12 kap. jordabalken ("hyreslagen"). Enligt 12 kap. 9 § första stycket jordabalken ska hyresvärden se till att lägenheten på tillträdesdagen ska vara i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Brukbarheten ska bedömas utifrån de tekniska anordningarnas funktionsduglighet och underhållsskicket. Den lägenheten ska, i jämförelse med andra lägenheter till samma hyra i området, nå upp till samma standard för brukbarhet. Normen är även att en lägenhet lämnas över i städat skick.

När så inte är fallet föreligger brist (i lagtexten kallat skada) och medger rätt till skälig nedsättning av hyran, enligt 12 kap. 11 § första stycket tredje punkten jordabalken. Denna rätt är oberoende av värdens vållande till bristen eller inte.

Däremot är själva rätten till flyttstädningen inte reglerad i hyreslagen. Men en förutsättning för ersättning vid bristfällig flyttstädning är att flyttstädningen ska vara reglerad i hyresavtalet. Det ska stå att flyttstädning ska göras och vem som ska betala för städningen om den inte är ordentligt gjord, vilket brukar stå i de flesta hyresavtalen idag. Det innebär i praktiken att din son inte kan kräva ersättning för att det inte var städat vid hans inflyttning, om flyttstädningen inte är rättsligt reglerat i hans avtal för när han ska flytta ut.

Om flyttstädningen är reglerad i din sons hyresavtal kan bevis spela en avgörande roll i tvisten, t.ex. att ni tog kort på alla brister och kan visa upp bilderna.

Eftersom hyresvärden vägrar att göra hyresavdrag kan din son vända sig till hyresgästföreningen (om han är medlem där) som kan hjälpa till vid tvist med hyresvärden. Alternativt kan han fylla i en ansökan till hyresnämnden här, som kan ta upp tvisten och besluta om hur den ska lösas. En vanlig lösning är att hyresvärden gör hyresavdrag på t.ex. följande månads hyra.
Ni bör dock ha i åtanke att handläggningstiden är olika på olika orter, varför ni kan höra av er till hyresnämnden, för ort där lägenheten ligger, och höra om hur lång handläggningstiden är ungefär.

Om du känner att du vill diskutera detta ytterligare är du även välkommen att kontakta våra jurister för personlig rådgivning (klicka här för mer information).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare