Brister i lokal

Hyreslokalen är obrukbar pga mögelangrepp.Har fått hälsoproblem.

Kan bara arbeta högst 4timmar.Ersätts inkomstförlusten av ägaren.

Erbjudits ny lokal 3 mil utanför stan.Ej aktuellt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag ska försöka svara på din fråga så långt det är möjligt utifrån den information jag har fått.

Om brister uppstår i en hyrd lokal finns det ett antal åtgärder hyresgästen har rätt att vidta enligt 12 kap 11 § JB (hyreslagen). Hyresgästen kan t ex begära nedsättning av hyra eller skadestånd, beroende på bristernas art och omfattning. Om lokalen är så pass bristfällig att den överhuvudtaget inte går att använda finns även en möjlighet att säga upp hyresavtalet till omedelbart upphörande. Frågan är om bristerna är så pass allvarliga i det här fallet. Har det gjorts någon undersökning eller mätning i lokalen av mögelhalten, som är dokumenterad?

Mitt svar beror i det följande lite på hur ni vill agera i nästa steg. Vill ni att hyresvärden ska åtgärda problemet eller vill ni komma ur hyresförhållandet? Om ni vill att problemet löses bör ni ta en diskussion med hyresvärden om detta. Fram till dess att lokalen är i fullt brukbart skick igen kan ni begära nedsättning av hyra med en viss procent, för att sätta tryck på hyresvärden och för att få en rimlig kompensation för bristen. Om hyresvärden kan anses ha varit försumlig kan ni även ha rätt till skadestånd. Jag har inte tillräcklig information för att kunna ta ställning till huruvida hyresvärden har agerat försumligt eller inte. Om förutsättning för att erhålla skadestånd föreligger kan ni få ersättning för person-, sak- och förmögenhetsskada.

Om ni däremot vill flytta skulle ni kunna säga upp hyresavtalet för omedelbart upphörande. För att ha rätt att säga upp hyresavtalet för omedelbart upphörande måste bristen ha en väsentlig betydelse för utövandet av hyresrätten. Vidare ska bristen inte ha kunnat avhjälpas utan dröjsmål och hyresvärden ska ha underlåtit att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske. Observera dock att bristen inte redan får vara avhjälpt när ni säger upp ett hyresavtal på det här sättet.

Ett alternativ är att komma överens med hyresvärden om att ni flyttar och att hyresavtalet er emellan inte längre ska gälla, pga. möglet i lokalen. Det låter på din fråga som att det handlar om en relativt liten lokal? I sådant fall är kanske förutsättningarna för att upplösa hyresavtalet er emellan bättre.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare